ראש השנה היינו אצל הרב דניאל ברמלה. מכיוון שהוא חייב להיות עם הקהילה, חזן ורב, לא השאיר לנו הרבה ברירה אלא לבא אליו. כמובן שנהנינו מאוד – אוכל, תפילות החג כולם של אחי, הילדים לא השתעממו ושחקו עם בני הדודים שלהם. ב"ה.
התארח שם בבית הכנסת תושב אילת ממש' כהן. עלה בשנות ה- 50 עם ההורים שלו מחרה סגירה לבאר שבע. אחרי שהתחתן בשנות ה-70 מצא עבודה באילת ועבר לשם.
בנוסף, התארח עוד מישהו שכבר דיבר עם אחי בשבת אחרת שהיה בבית הכנסת. דיברתי איתו. הוא כמו שסיפר לאחי היה עובד אצל אבא בבנגרדאן. עלה בשנות ה-50 ועבר לחצור. שמו המקורי ורגאני היום דני ממש' פרץ. אביו עזר פרץ. אח של אביו נסים פרץ. נסים פרץ אבא של קרוץ בעלה של אחותי בחריה. גם קרוץ מבנגרדאן. הוא סיפר שבנו ז"ל שמעון היה נשוי עם ענת נכדה של יעקב פנש אח של אבא שלי ז"ל. אחי דניאל מכיר בעיקר את הבת שלו שהיא מורה של יהודה בנו בבית ספר ובעלה אלי חדד מוכר לו מהבנק וגם מהשכונה. היה בן נוסף של דני שהיה איתו והוא אמר שהוא גר ברמת גן.
לפני סוף חג ראש השנה, הלכתי להתפלל ערבית בבית כנסת רבי חי טייב לא מת. בית כנסת קטן שהוקם על ידי משפחת גז ברמלה. יש עוד בית כנסת שרציתי ללכת לבקר. זה בית כנסת רבי יוסף מערבי.
נועם חדד מפתח תקווה התקשר אליי ערב החג וסיפר לי שיצחק חדד אח של סבא שלו מאושפז במצב קשה בבית חולים בילינסון בפתח תקווה והלך לבקר אותו.
אחי דניאל סיפר בחג על אבא שהיה מוכר מצוות והמכירה שהכי הרשימה אותו זה היה ביום כיפור בבית הכנסת הגדול באולם הגדול. היו באים עשירים שלא רואים אותם במשך השנה. והיה מתקרב אליהם ואומר להם בערבית : "חאן נביע!!""אני מוכר!!". כדי לזרז אותם והיה הולך ממקום למקום והיה מעלה את המכירות גבוה.
אחי סיפר שכהפך לבר מצווה, אבא שלח אותו להיות חזן ביום כיפור בעיר נופש לה-מרסה. קרא בתורה, היה חזן חזן ותקע להם בשופר בסוף הצום. הכל לבד בגיל בר מצווה בלבד. איפה הנוער היום שמסוגל לזה? מה קרה לנו שלא מעודדים יוזמות כאלה ומה קרה לנוער שלא מסוגל לזה ?
עוד משהו מעניין שסיפר אחי בחג. מתוך גרעין רמלה, יש כשישה משפחות ספרדיות בלבד מתוך מעל 60 משפחות של הגרעין. גם כאן אנו צריכים לברר לעצמנו למה. לספרדים לא איכפת ? הספרדים לא מסוגלים? למה קהילות ספרדיות שמצפות לכליון עיניים לחזנים ורבנים כמו אחי שלמדו גם תורה וגם בקיאים במנגינות אינם בנמצא ? ודווקא אחי שגדל בחו"ל יודע את המנגינות ולהתחזן. איפה טעינו? אחי אומר ש- 80% מהמתפללים בערב החג לא שומרי מצוות. הציבור הזה עדיין מגיע לתפילות החג ושומע את קולות הרב ואם זה איש שגם משלב ספרא וסייפא, יוכלו להזדהות איתו עוד יותר , אבל לצערנו, כמו שאמרתי, רוב מוחלט מהגרעין אשכנזים שלא יכולים להחליף את הספרדים בתפקיד זה. יש כאלה שכן רבנים בית כנסת אבל לא חזנים. כמובן שזה מסבך את הקשר. כי בתי כנסת לא יכולים להרשות לעצמם לשלם גם לרב וגם לחזן. בקושי הם מוצאים קצת כסף לרב שהוא בתפקיד גם חזן וקורא בתורה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה